Asistenta sociala

Compartimentul de  Asistenţă Socială din cadrul Primăriei Cobadin  are ca obiect de activitate aplicarea măsurilor de protecţie şi asistenţă socială în domeniul protecţiei copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap, precum şi oricăror persoane aflate în nevoie, pentru minori şi tineri cu risc de marginalizare socială, familii monoparentale, persoane fără nici un venit sau cu venituri sub cuantumul salariului minim pe economie, persoane sau familii cu risc de marginalizare socială şi stare precară de sănătate.

Activitatea Biroului de Asistenţă Socială este de a asigura prevenţia şi intervenţia primară pentru persoanele singure şi familiile aflate în dificultate din comuna Cobadin.

Asistenţa socială la nivelul Compartimentului de Asistenţă Socială se realizează prin acordarea de prestaţii sociale şi servicii sociale.

Atribuţiile Compartimentului:

-Acordarea venitului minim garantat în funcţie de necesităţile şi numărul de persoane beneficiare în conformitate cu Legea 416/2001, privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare.

-Acordare alocaţiei pentru susţinerea familiei, conform Legii nr. 277/2010 cu modificările şi completările ulterioare.

-Acordarea de ajutoare de urgenţă precum şi acordarea ajutorului de deces în conformitate cu Hotărârea Consiliului Local.

-Acordarea de ajutoare pentru încălzirea locuinţei în perioada sezonului rece, în baza OG.nr.70/2011, privind măsurile de protecţie social în perioda sezonului rece şi ale H.G. 920/2011 pentru aprobarea N.M .de aplicare a O.U. nr.70/2011.

-Atribuţii pe probleme de autoritate tutelară:

– Efectuează anchete sociale la solicitarea instanţei judecătoreşti, birouri notariale, ale Parchetelor şi ale Poliţiei, precum şi alte instituţii în situaţiile în care sunt implicaţi minori.

Desfăşoară activităţi de identificare a nevoilor sociale,

  •  Activităţi de informare privind drepturile sociale şi obligaţiile beneficiarilor;
  • Activităţi de consiliere primară, acţiuni de colaborare cu alte servicii;
  • Măsuri de menţinere în familie şi comunitate a persoanei aflate în dificultate;

-evaluează şi monitorizează aplicarea măsurilor de asistenţă socială de care beneficiază persoana precum si respectarea drepturilor acesteia;

-identifică copiii aflaţi în dificultate, elaborează documentaţia pentru stabilirea măsurilor speciale de protecţie a acestora (plan de servicii , anchete sociale etc.)

-asigură relaţionarea cu diverse servicii publice sau cu alte instituţii cu responsabilităţi în domeniul protecţiei sociale;

-realizeaza evidenţa beneficiarilor de masuri de asistenţă socială;

-dezvoltă parteneriat cu D.G.A.S.P.C. Constanţa  si colaborează cu institutii neguvernamentale

-asigura sprijin pentru persoanele cu handicap, prin asistenţi personali,
-asigura realizarea activităţilor de asistenţă socială în conformitate cu responsabilităţile  ce ii revin, stabilite de legislaţia în vigoare.

Beneficiari de prestaţii sociale:

-ajutor social: 52 dosare-128 persoane

-alocaţie pentru susţinerea familiei: 65 dosare

-ajutor pentru încălzirea locuinţei:192 dosare
-copii aflaţi în plasament la rude până la gradul patru:14

Aplicarea prevederilor Legii nr. 416/2001

privind venitul minim garantat

Beneficiază de drepturile prevăzute de Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat familiile şi persoanele singure care au domiciliul sau, după caz, reşedinţa în România, cu ori fără cetăţenie română, precum şi apatrizii.

Ajutorul social se acordă lunar, în completarea veniturilor nete lunare ale familiei sau ale persoanei singure, pentru asigurarea venitului minim garantat.

Ajutorul social se acordă pe bază de cerere şi declaraţie pe propria răspundere, însoţite de actele doveditoare privind componenţa familiei şi veniturile realizate în luna anterioară depunerii cererii de către membrii acesteia.

Cererea şi declaraţia pe propria răspundere  se completează de către reprezentantul familiei.

În situaţia în care un membru al familiei ori persoana singură care solicită ajutorul social are domiciliul sau reşedinţa în altă unitate administrativ-teritorială, cererea va fi însoţită de o adeverinţă eliberată de primăria comunei, oraşului, în care aceasta are domiciliul sau reşedinţa, din care să rezulte că nu beneficiază de ajutor social.

Adeverinţa poate fi înlocuită, pentru motive temeinic justificate, de o declaraţie pe propria răspundere dată în faţa secretarului comunei, oraşului, municipiului sau, după caz, al sectorului municipiului Bucureşti unde depune cererea solicitantul ajutorului social.

Componenţa familiei se dovedeşte cu actele de identitate ale solicitantului şi ale membrilor familiei şi, după caz, cu următoarele acte, în copie:

a) certificatele de naştere ale copiilor;

b) livretul de familie;

c) certificatul de căsătorie;

d) hotărârea definitivă de încuviinţare a adopţiei, de plasament familial al minorului, potrivit legii;

e) actul din care să rezulte calitatea solicitantului de tutore sau curator;

f) acte din care să rezulte că un membru al familiei urmează o formă de învăţământ în condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a);

g) acte din care să rezulte încadrarea, potrivit legii, în categoria persoanelor cu handicap accentuat sau grav ori în gradul I sau II de invaliditate, pentru persoanele aflate în întreţinere;

h) după caz, alte acte doveditoare privind componenţa familiei.

Actele de identitate sunt, după caz, următoarele:

a) buletinul de identitate, cartea de identitate sau cartea de identitate provizorie, aflate în termenul de valabilitate, în cazul cetăţenilor români;

b) documentul de identitate, paşaport sau, după caz, permis de şedere temporară, permis de şedere permanentă, cartea de rezidenţă, cartea de rezidenţă permanentă, eliberate de autorităţile române competente, aflate în termenul de valabilitate, în cazul cetăţenilor străini sau apatrizi.

Persoanele apte de muncă ce nu realizează venituri din salarii sau din alte activităţi prezintă adeverinţă că sunt în evidenţa agenţiilor judeţene pentru ocuparea forţei de muncă şi nu au refuzat un loc de muncă, precum şi adeverinţa privind participarea la serviciile pentru stimularea ocupării şi de formare profesională oferite de aceste agenţii.

Cererile pentru acordarea ajutorului social se soluţionează în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării de către persoanele din cadrul serviciului public de asistenţă socială sau, după caz, de persoanele desemnate prin dispoziţie a primarului.

În vederea soluţionării cererii pentru acordarea ajutorului social primarul dispune, în mod obligatoriu, efectuarea anchetei sociale la domiciliul sau, după caz, la reşedinţa solicitantului ajutorului social, pentru verificarea situaţiei ce rezultă din datele înscrise în actele doveditoare.

Dreptul la ajutorul social se acordă începând cu luna următoare înregistrării cererii.

Tipul familiei

Cuantum

(RON)

1 persoana

142

2 persoane

255

3 persoane

357

4 persoane

442

5 persoane

527

Pentru fiecare alta persoana peste nr.de 5 din familie

37

Pentru acordarea alocaţiei pentru susţinerea familiei, conform Legii nr. 277/2010 cu modificările şi completările ulterioare este necesară aceeaşi documentaţie privind ajutorul social.

Stabilirea dreptului la ajutor social /alocaţiei pentru susţinerea familiei /ajutor pentru încălzirea locuiţei se realizează ţinându-se seama de bunurile familiei sau, după caz, ale persoanei singure, cuprinse în lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului social, prevăzută în anexa.

     Anexa nr.4

la Normele metodologice

LISTA BUNURILOR CE CONDUC LA EXCLUDEREA ACORDĂRII

AJUTORULUI SOCIAL, ALOCAŢIA PENTRU SUSŢINEREA FAMILIEI

ŞI

A AJUTORULUI PENTRU ÎNCĂLZIREA LOCUINŢEI

Bunuri imobile

1

Clădiri sau alte spaţii locative în afara locuinţei de domiciliu şi a anexelor gospodăreşti

2

Terenuri de împrejmuire a locuinţei şi curtea aferentă şi alte terenuri intravilane care depăşesc 1.000 mp în zona urbană şi 2.000 mp în zona rurală            
Bunuri mobile*

1

Autoturism/autoturisme şi/sau motocicletă/motociclete cu o vechime mai mică de 10 ani cu excepţia celor adaptate pentru persoanele cu handicap sau destinate transportului acestora sau persoanelor dependente precum şi pentru uzul persoanelor aflate în zone greu accesibile

2

Mai mult de un autoturism/motocicletă cu o vechime mai mare de 10 ani

3

Autovehicule: autoutilitare, autocamioane de orice fel cu sau fără remorci, rulote, autobuze, microbuze

4

Şalupe, bărci cu motor, scutere de apă, iahturi, cu excepţia bărcilor necesare pentru uzul persoanelor care locuiesc în Rezervaţia Biosferei ”Delta Dunării”

5

Utilaje agricole: tractor, combină autopropulsată

6

Utilaje de prelucrare agricolă: presă de ulei, moară de cereale

7

Utilaje de prelucrat lemnul: gater sau alte utilaje de prelucrat lemnul acţionate hidraulic, mecanic sau electric
(*)Aflate în stare de funcţionare
Depozite bancare
   1         Depozite bancare cu valoare de peste 3000 lei
Terenuri /animale şi/sau păsări
   1         Suprafeţe de teren, animale şi păsări a căror valoare netă de producţie anuală depăeşte suma de 1.000 euro pentru persoana singură, respectiv suma de 2.500 euro pentru familie

NOTĂ:Deţinerea unuia dintre bunurile menţionate conduce la excluderea acordării ajutorului social, alocaţiei pentru susţinerea familiei şi a ajutorului pentru încălzirea locuinţei.

Familiile şi persoanele singure care au în proprietate, închiriere, comodat sau altă formă de deţinere cel puţin unul dintre bunurile cuprinse în lista prevăzută  nu beneficiază de ajutor social,alocaţie pentru susţinerea familiei, ajutor pentru încălzirea locuinţei.

Pentru menţinerea dreptului la ajutorul social, familiile şi persoanele singure beneficiare au îndatorirea să îşi achite obligaţiile legale faţă de bugetul local pentru bunurile pe care le deţin în proprietate, conform prevederilor <LLNK 12003   571 10 201   0 18>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulteriore.

Pentru locuinţele aflate în proprietatea familiilor, respectiv persoanelor singure beneficiare de ajutor social, asigurarea obligatorie împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor se plăteşte de către Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, cu respectarea Normelor privind forma şi clauzele cuprinse în contractul de asigurare obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor.

Anexăm alăturat model cerere şi declaraţie pe proprie răspundere pentru acordarea unor beneficii de asistenţă socială.

Întocmit,

Inspector,

Balea Caterina

Cerere si declaratie pe propria raspundere pentru acordarea unor drepturi de asistenta sociala

Documentatie:

Hotararea nr. 52/26.09.2018 – Regulament de organizare si functionare

Acordare indemnizatie bolnav

Ajutor de urgenta

Ajutor incalzire

Ajutor social

Alocatie pentru sustinerea familiei

Angajare asistent personal

Cerere – Declaratie pe propria raspundere pentru acordarea unor drepturi de asistenta sociala

Anunturi:

Cursuri calificare copii/tineri – nivel 1

Cursuri asistenti maternali

Venitul minim de incluziune